Modellbåtsracing

  • Det finns mycket att välja på för den som är intresserad av radiostyrd modellbåtsracing. Gemensamt är radiostyrning och att man rundar bojar. Sporten hade sin glanstid för tjugo, trettio år sedan. Då var det närmare 700 utövare. Idag är sporten betydligt mindre med c:a 100 utövare. Gemenskapen är det dock inget fel på. Precis som i all motorsport hjälps man åt för att alla ska kunna köra nästa heat.

    Tävlingar arrangeras över hela landet. Lokala klubbtävlingar, SM och till och med internationella tävlingar. SM, i regi av Svenska Modellbåtsförbundet, avgörs som en serie om fem tävlingar. VM (körs vartannat år) i regi av NAVIGA. Sverige är, trots det vikande intresset här hemma, en toppnation internationellt.

    Klasser/sektioner
    Det finns fyra klasser att välja mellan (segel oräknat).
    FSR-O, fullskalekopior av offshorebåtar. Heatlängd mellan fem och åtta minuter.
    FSR-H, snabba hydrobåtar. Heatlängd sex varv.
    FSR-V, endurance klassen. Heatlängd tjugo minuter.
    FSR-M, elmotorer och de ”små” klasserna på 1.5cc och 2.5cc.

    Därtill väljer man motorstorlek. Från 3.5cc till 35cc

    Komma igång
    Absolut enklaste sättet är att besöka den klubb som är närmast dig. Klubbarna hittar du på smbf’s hemsida. Där får du all hjälp du behöver. Ofta hittar du begagnade båtar till salu på tävlingar.

    Modellbåtstävling (Offshore)

    Upp till tio förare med båt och en co-driver på bryggan när domaren gör radiokontroll. Alla slår på sin sändare och mottagare för att kontrollera att inga misstag skett med frekvenserna. När allt är ok startar bandet med -”två och en halv minut till start”. Nu, först nu, är det ok att varmköra motorn. Sedan blir det lite taktik -hur många sekunder behövs för ett varv? Naturligtvis har man timat detta under träning. En efter en åker båtarna i. Med trettio sekunder kvar så får man inte kasta i båten längre. Är man kvar på bryggan så blir det efterstart. När starten går är det förhoppningsvis tio båtar på startlinjen, kämpandes om spår ett – spåret närmast bojarna. Det är oftast inte den snabbaste båten som vinner – det är den som kört kortast sträcka.

    Varv efter varv körs. Det är oundvikligt att båtar stannar, så det gäller att hålla koll på banan. Det är co-driverns främsta uppgift. Vid målgång (efter sju minuter) gäller det att ha flest varv. Om fler båtar har samma antal varv gäller kortast tid. Varven räknas elektroniskt, båtarna är utrustade med transpondrar.

    Detta upprepas sedan fyra gånger till. Det sämsta heatet(resultatet) får man räkna bort. Totalsegraren är den med flest varv (och kortast tid) efter fem körda heat. Antal minuter och heat varierar men tillvägagångssättet är detsamma. Detta var kort om hur en tävling går till i Offshore. Hydro kör fyra heat med sex varv plus finaler och FSR-V kör två tjugominuters-heat plus trettio minuter final. I Offshore och Hydro får man inte starta om en ‘död’ båt men det får man i FSR-V.